Saturday, October 25

INFO KECANTIKAN | Bahaya Suntikan Vitamin C Tidak Berdaftar


Selamatkah Suntikan Vitamin C untuk Cantik??





Wanita dan kecantikan sememangnya tidak dapat dipisahkan. Fenomena ini meningkatkan permintaan terhadap produk kecantikan di samping melahirkan banyak pengedar kosmetik di seluruh negara.
Bahagian Perkhidmatan Farmasi (BPF), Kementerian Kesihatan (KKM) sentiasa mengambil berat dan mengaw
al penjualan produk kosmetik di Malaysia.
Pada 2008, selaras dengan ‘Asean Harmonization’, pendaftaran produk kosmetik dibatalkan dan digantikan dengan prosedur notifikasi.


Pihak pengeluar wajib menotifikasikan produk kosmetik keluaran mereka dan bertanggungjawab sepenuhnya terhadap keselamatan dan kualiti produk berkenaan.
Produk kosmetik yang dinotifikasi akan diberi nombor notifikasi (contoh NOT20091234K) tetapi nombor notifikasi ini tidak diwajibkan untuk dicetak pada bungkusan produk.


Orang awam perlu tahu bahawa pengeluar produk kosmetik tidak boleh membuat tuntutan perubatan pada label dan iklan produk. Produk kosmetik juga tidak dibenar mengandungi bahan racun yang disenaraikan dalam Jadual Pertama Akta Racun 1952.


Selain itu, produk yang digunakan untuk tujuan seksual atau mempunyai tuntutan perubatan tidak diklasifikasikan sebagai produk kosmetik.
Hanya produk yang mempunyai satu atau lebih fungsi seperti di bawah akan dikategorikan sebagai produk kosmetik, iaitu: 
• Membersih 
• Mewangi 
• Memperbaiki/mengubah atau mencantikkan 
• Menghilangkan bau badan 
• Memelihara atau menjaga dalam keadaan baik 

Hasil pemantauan kami mendapati ada produk kosmetik seperti produk pencerah dan pemutih kulit dikesan mengandungi bahan terlarang dan juga suntikan botoks serta suntikan vitamin C dijual secara haram di premis kecantikan. 

Beberapa produk pencerah dan pemutih kulit dikesan dicampur dengan hidrokuinon dan tretinoin iaitu sejenis bahan racun dalam Jadual Pertama Akta Racun 1952. 

Penggunaan bahan ini tanpa kawalan dan pengawasan boleh mengakibatkan penggunanya menderita kesan seperti kulit merah dan terbakar, hiperpigmentasi dan kanser kulit. 

Kesan pencerahan kulit dalam masa yang terlalu singkat mungkin petunjuk bahan berbahaya itu wujud di dalam produk kosmetik. 

Botoks adalah sejenis toksin dihasilkan bakteria Clostridium botulinum yang berbahaya jika digunakan tanpa pengawasan pengamal perubatan berdaftar. 

Dalam bidang perubatan, suntikan dos kecil botoks digunakan untuk melumpuhkan otot yang tegang dan pengecutan otot yang tidak terkawal pada pesakit. Penggunaan tanpa pengawasan pengamal perubatan boleh menjejaskan sistem saraf dan menyebabkan kematian. 

Vitamin C atau asid askorbik adalah antioksidan yang berfungsi melindungi tubuh daripada tindakan pengoksidaan dan penting dalam proses penyembuhan luka. 

Bagaimanapun, suntikan vitamin C adalah sediaan yang tidak dibenarkan untuk dijual di Malaysia. Setakat ini tiada produk vitamin C yang didaftarkan di Malaysia. 

Pengguna yang mendapatkan perkhidmatan suntikan vitamin C yang tidak berdaftar ini terdedah kepada risiko kemudaratan kepada wajah dan tubuh badan seperti jangkitan pada kulit, jangkitan pada salur darah selain kerosakan buah pinggang. 

Pengguna dinasihatkan supaya berhati-hati ketika membeli produk kosmetik dan mendapatkan rawatan kecantikan. Dapatkan rawatan kecantikan di premis yang diyakini dan baca label pada produk terlebih dulu sebelum membuat pembelian. 

Usah terpedaya dengan produk kosmetik atau pusat rawatan kecantikan yang menawarkan produk atau perkhidmatan yang mempunyai tuntutan melampau. Kandungan bahan racun ini biasanya tidak diisytiharkan pada label atau bungkusan produk untuk mengelirukan pengguna. 

Pengguna dinasihatkan tidak mudah terpengaruh dengan rawatan kosmetik yang diuar-uarkan mampu mengubah rupa paras mereka kepada lebih cantik dalam masa singkat. Ini kerana produk kosmetik biasanya memerlukan masa untuk menunjukkan kesan. 


Sustained Release Vita-C Plus Shaklee

SELAMAT - BERKESAN - HALAL





✿ Anti-oksidan semula jadi
✿ Mengekalkan integriti sel
✿ Menggalakkan gigi, gusi, tulang, otot dan salur darah supaya sihat
✿ Menolong mengurangkan symptom alergi

Perbezaan Shaklee Vitamin C Shaklee:

“Sains pembebasan berterusan secara semulajadi” vitamin c shaklee telah direka oleh Shaklee. Setiap tablet Vitamin C mengandungi 7.5 hidangan sebiji buah termasuk kulitnya (500mg) dan pembebasan 1.5 Vitamin C buah tersebut ke dalam tubuh kita setiap jam. Ujian klinikal telah membuktikan vitamin C di dalam 2 tablet Vitamin Shaklee (di dalam jurang masa 5 jam) mampu kekal di dalam plasma darah kita selama 24 jam. Setiap tablet mengandungi 120mg bioflavonoid (25% dari bioflavonoid, diekstrak dari kulit buah) yang juga dikenali sebagai Vitamin C Complex. Ia mempunyai kemampuan meningkatkan keberkesanan vitamin C di dalam tubuh kita, melegakan inflamasi, menentang infeksi bakterian dan radikal bebas.





Manfaat Utama:

- Membentuk collagen
- Memperbaiki Simptom Pendarahan
- Peningkatan Sistem Imun
- Memerangi kanser
- Mencantikkan Kulit
- Memperbaiki Insomnia
- Mengekalkan Kolesterol Sihat


AMARAN!!

➜ 1 batang rokok mampu melupuskan 50-100mg vitamin c

➜ Keresahan akan mempercepatkan penyusutan vitamin c

➜ Kontraseptif dan pil penahan sakit akan menyusutkan vitamin c yang banyak

➜ Terlebih dos vitamin C (melebihi 12 kapsul) akan menyebabkan sedikit cirit-birit.

Untuk order secara online terus dari Shaklee anda boleh klik button "Order Now" dibawah...pembayaran boleh dilakukan menggunakan KAD KREDIT atau KAD DEBIT sahaja. Bagi pembelian menggunakan Direct Transfer melalui bank atau nak COD SHAKLEE di kawasan berdekatan BAA seperti AMPANG , CHERAS , PANDAN INDAH , PANDAN MEWAH SERTA DESA PANDAN boleh hubungi BAA untuk aturkan pertemuan.




Ingin mendapatkan barangan Shaklee dengan harga potongan sehingga 20%?? Anda boleh mendaftar sebagai ahli Shaklee dengan yuran hanya Rm65.00 seumur hidup. Dengan mendaftar sebagai ahli anda juga layak untuk menikmati keistimewaan lain. Hubungi BAA untuk pendaftaran.


Untuk info lanjut atau pesanan
pm di fb : Suzana Che Nok

Shaklee Independent Distributor (SID 1065807)
sms/ whatsapp : 018-6622890
Cod area : Ampang , Cheras, Pandan Indah, Pandan Mewah , Desa Pandan 
Anda mungkin juga meminati:

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...