Friday, February 6

Rahsia Ubat Sakit Sendi Mujarab Untuk Abang Sado?

Sakit sendi sering terjadi di kalangan para lelaki yang aktif bersukan. Ha, siapa lagi kalau bukan abang-abang sado kita. Keaktifan mereka bersukan itu sangat bagus tapi sekiranya silap langkah boleh membawa padah terhadap diri sendiri. Nak tau rahsia ubat sakit sendi yang mujarab untuk abang-abang sado kita ni? Nak tau mujarab tak mujarab, saya bongkarkan dalam entri saya kali ini.




Apakah Sakit Sendi?


Sendi kita terdapat di tulang belakang dan juga di beberapa bahagian badan yang lain seperti bahu, siku, pergelangan tangan, punggung, lutut, buku lali dan sendi jari kaki dan juga tangan. Sendi berfungsi untuk melicinkan pergerakan tulang dan ianya terbentuk apabila dua atau lebih tulang bertemu.

Sakit sendi boleh terjadi kepada kepada sesiapa sahaja tidak kira usia. Cuma yang membezakannya adalah faktor yang menjadi punca kepada penyakit tersebut.


Kecederaan boleh berlaku semasa anda sedang bersukan. Antara sebab berlakunya kecederaan semasa bersukan adalah samada cara bersukan yang salah atau alatan yang digunakan untuk bersukan adalah tidak sesuai. Warm up atau pemanasan badan tidak boleh dipandang enteng kerana latihan pemanasan yang tidak mencukupi atau tidak dilakukan lansung juga boleh menyebabkan kecederaan.

Antara jenis-jenis kecederaan sukan yang biasa terjadi adalah ketegangan dan kecederaan otot, kecederaan lutut, kebengkakan otot, kecederaan pada tendon achilles, kesakitan pada tulang tibia, fraktur dan sendi beralih.

Jenis Kecederaan


1) Kecederaan Akut


Kecederaan jenis ini berlaku semasa di dalam aktiviti sukan. Contoh kecederaan akut adalah seperti kecederaan pada buku lali, sakit belakang, patah tulang sendi dan sebagainya. Simptom-simptom kecedaraan akut adalah :
  • kesakitan yang akut pada kawasan yang terlibat
  • berlakunya kebengkakan
  • anggota tidak boleh berfungsi dengan baik
  • tidak mampu menggerakkan sendi secara normal
  • lengan, siku, pergelangan tangan, tangan atau jari menjadi sangat lembut
  • anggota terbabit kecedaraan menjadi lemah
  • fraktur


2) Kecederaan Kronik

Kecederaan jenis ini pula berlaku selepas anda bersukan atau berlatih dalam tempoh yang lama. Tanda kesakitan akibat kecederaan kronik adalah seperti berikut :
  • kesakitan ketika bermain
  • kesakitan ketika "warming up"
  • kesakitan berpanjangan semasa rehat
  • kebengkakan


Tindakan Yang Perlu Diambil Apabila Tercedera


Bagi anda yang mengalami kecederaan semasa bersukan, anda dinasihatkan untuk berhenti daripada meneruskan permainan bagi mengelakkan komplikasi yang lebih teruk. Berhenti dahulu dan rawat sakit anda sendiri ataupun gunakan bantuan doktor sekiranya kecederaan yang dihadapi oleh anda seperti berikut :


    • mengalami kesakitan, kebengkakan atau kebas yang amat 
    • tidak boleh menampung berat badan
    • kecederaan yang lama terjadi kembali
    • sendi tidak stabil
    Sekiranya tiada tanda-tanda di atas, anda boleh merawat sendiri sakit anda di rumah dengan menggunakan kaedah rehat, applikasi ais (letak ais pada anggota terlibat selama 20 minit, sebanyak 8 kali sehari), kompressi iaitu penggunaan alat balutan boleh mengurangkan kebengkakan dan akhir sekali ialah elevation atau penggantungan dengan meletakkan anggota yang cedera pada posisi tinggi dari jantung bagi mengurangkan kebengkakan dengan menggunakan anduh atau meletakkan kaki pada atas bantal semasa baring.
    Sekiranya gejala atau tanda yang dialami bertambah teruk, adalah lebih baik anda berhubung dengan doktor bagi mendapat rawatan yang sebaiknya.

    Rawatan

    Ubat penahan sakit - doktor akan memberikan ubat penahan sakit untuk mengurangkan kesakitan dan kebengkakan
    Immobilisasi - teknik ini adalah penting untuk mengurangkan pergerakan dan merendahkan risiko komplikasi. Terdapat pelbagai jenis alat immobilisasi yang boleh dibeli di farmasi.
    Pembedahan - pembedahan mungkin diperlukan untuk memperbaiki tendon atau ligament yang cedera termasuk fraktur. Kebanyakan kecederaan sukan tidak memerlukan rawatan pembedahan.
    Rehabilitasi (Senaman) - Ia adalah kaedah yang penting dalam rawatan kecederaan sukan. Senaman yang berjadual boleh membantu fungsi anggota yang terlibat kembali ke normal.


    Tips Mengurangkan Kecederaan

    • elakkan daripada membengkokkan lutut lebih dari separuh semasa latihan lutut
    • elakkan memusingkan lutut ketika bersukan
    • pastikan lutut bengkok semasa mendarat ketika jatuh daripada melompat
    • elakkan buat aktiviti berlebihan
    • amalkan "cooling down" lepas bersukan
    • pakai kasut yang sesuai unuk bersukan
    • berlari atas permukaan rata dan lembut


    Supplemen Untuk Merawat Sakit Sendi 


    Bagi kebanyakan ahli sukan, pengambilan kalsium dan omega 3 amat penting bagi memastikan kesihatan sendi dan tulang mereka terjamin. Namun, bagi mereka yang sudah mengalami sakit sendi akibat kekurangan bendalir sinovia, pengambilan glucosamine adalah amat perlu untuk membantu penghasilan semula bendalir sinovia yang menjadi kusyen kepada sendi kita. Ajht (advanced joint health tablet) bukan sahaja dapat membekalkan glucosamine, malah dapat membekalkan nutrien lain yang diperlukan oleh sendi dan tulang.

    Berikut adalah supplement sendi sihat yang perlu diambil oleh mereka yang aktif bersukan dan mempunyai masalah sendi :-

    1. Ostematrix 

    Kalsium dengan gabungan magnesium, fosforus dan vitamin D, zinc, kuprum, dan boron. Semua nutrien di atas sangat perlu dalam suatu tablet kalsium bagi memastikan penyerapannya 99% dalam badan kita, dan menghalang endapan sesetengah mineral.

    2. Omega Guard 

    Membantu mengurangkan keradangan sendi. Paras asid lemak omega-3 larut dalam tisu rawan. Oleh sebab itu ia boleh mencegah kemusnahan enzim yang membentuk tisu rawan. Ia mencegah arthritis, memelihara fungsi-fungsi sendi dan gout dengan berkesan.

    3. AJHT 

    Satu formulasi proprietari yang menampilkan kombinasi bahan-bahan yang amat berkesan, yang dapat menyokong pergerakan, kelenturan sendi dan fungsi sendi yang sihat. Ia dihasilkan dari ramuan aktif yang bertindak dengan pantas bagi menyokong makanan kesihatan yang diperlukan oleh sendi - sendi.

    Kesimpulan

    Pengambilan supplemen sendi yang berterusan sangat membantu dalam membantu kesihatan sendi dan tulang kita terutamanya ahli sukan yang sering melakukan aktiviti yang memberikan tekanan kepada sendi dan tulang. Elakkan pengambilan ubat penahan sakit dan juga steroid kerana ia boleh memberikan kesan buruk kepada tubuh kita dalam jangkamasa yang panjang. 

    Sekiranya anda mengalami ketidakselesaan pada sendi-sendi dan tulang, cepat-cepat dapatkan supplement sendi ini ya. Jangan biarkan keadaan badan anda menjadi teruk, baru nak cari supplement, kerana kalau boleh kita nak elak daripada mendapat rawatan yang mempunyai "long term effect" seperti mengambil ubat penahan sakit atau pembedahan. Hubungi saya segera di 018-6622890 kerana saya ada sesuatu yang istimewa untuk 5 orang terawal yang mendapatkan set sendi sihat daripada saya :-)



    Untuk order secara online terus dari Shaklee anda boleh klik button "Order Now" dibawah...pembayaran boleh dilakukan menggunakan KAD KREDIT atau KAD DEBIT sahaja. Bagi pembelian menggunakan Direct Transfer melalui bank atau nak COD SHAKLEE di kawasan berdekatan BAA seperti AMPANG , CHERAS , PANDAN INDAH , PANDAN MEWAH SERTA DESA PANDAN boleh hubungi BAA untuk aturkan pertemuan.




    Ingin mendapatkan barangan Shaklee dengan harga potongan sehingga 20%?? Anda boleh mendaftar sebagai ahli Shaklee dengan yuran hanya Rm65.00 seumur hidup. Dengan mendaftar sebagai ahli anda juga layak untuk menikmati keistimewaan lain. Hubungi BAA untuk pendaftaran.


    Untuk info lanjut atau pesanan
    pm di fb : Suzana Che Nok

    Shaklee Independent Distributor (SID 1065807)
    sms/ whatsapp : 018-6622890
    Cod area : Ampang , Cheras, Pandan Indah, Pandan Mewah , Desa Pandan

    No comments:

    Post a Comment

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...